Z dniem 1 stycznia 2024 r., ustawą z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych a także niektórych innych ustaw Dz.U.2023 poz. 1938, zmieniono zasady ustalania przez powiat rozkładu pracy aptek.
Zgodnie z nowymi zasadami ustawodawca:
- zrezygnował z obowiązku wyznaczania rozkładu pracy aptek w porze nocnej i w dni wolne od pracy w taki sposób, aby zapewnić 24-godzinny dostęp mieszkańców do aptek: w to miejsce wprowadzono 2-godzinne dyżury w porze nocnej pomiędzy godzinami 19:00 a 23:00 oraz 4-godzinne dyżury w dni wolne od pracy w godzinach pomiędzy 10:00 a 18:00, przy czym wybór godzin pełnienia dyżurów ma uwzględniać kryterium zaspokojenia potrzeb ludności;
- wprowadził finansowanie dyżurów ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia (w 2024 r. wynagrodzenie dla podmiotu prowadzącego aptekę wynosi ok. 150,50 zł za 1 h dyżuru);
- zmienił Organ odpowiedzialny za wyznaczenie apteki dyżurującej oraz charakter prawny Uchwały – obecnie Organem właściwym jest zarząd powiatu, a Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego;
- określił warunki jakie powinny spełniać podmioty prowadzące aptekę aby móc pełnić dyżur;
- określił powiaty, w których wyznaczenie dyżurów aptek w porze nocnej i w dni wolne od pracy jest co do zasady obligatoryjne (powiaty, mające siedzibę w mieście do 40 tys. mieszkańców);
- wprowadził dwa tryby wyznaczania aptek dyżurujących – dobrowolny oraz przymusowy.
Powiat Kwidzyński jest powiatem mającym siedzibę w mieście do 40 tys. mieszkańców, zatem Zarząd Powiatu był zobowiązany do wyznaczenia dyżurów aptek w porze nocnej i w dni wolne od pracy. Analiza potrzeb mieszkańców w tym zakresie oraz analiza rozkładu godzin pracy aptek na terenie powiatu uzasadniała konieczność podjęcia Uchwały w tej sprawie, przy czym w Uchwale nie uwzględniono niedziel z uwagi na fakt, że rozkład pracy aptek w tym zakresie gwarantował mieszkańcom możliwość zakupu leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
Na wezwanie Zarządu Powiatu, żadna z aptek nie wyraziła chęci dobrowolnego pełnienia dyżurów w porze nocnej i w dni wolne od pracy. Z tego względu Zarząd Powiatu podjął działania w celu wyznaczenia aptek w określonym przez ustawodawcę tzw. trybie przymusowym. Zarząd Powiatu wziął pod uwagę ograniczone możliwości podmiotów prowadzących apteki w zakresie możliwości zapewnienia na dyżurze obecności magistra farmacji i z tego względu zdecydował się na wyznaczenie kilku aptek dyżurujących w systemie rotacyjnym.
Wszystkie apteki działające na terenie miasta Kwidzyna, do których skierowano projekt Uchwały wskazały w złożonych przez siebie oświadczeniach, że nie posiadają wystarczającej liczby personelu do pełnienia dyżurów w trybie rotacyjnym. Przyjęcie przez Zarząd Powiatu oświadczeń, bez podjęcia próby oceny ich treści przy udziale Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego byłoby równoznaczne z brakiem możliwości wyznaczenia aptek dyżurujących i brakiem zapewniania dyżurów aptek mieszkańcom powiatu kwidzyńskiego, co jest niedopuszczalne, bowiem uderzałoby w konstytucyjne prawo mieszkańców do ochrony zdrowia.
- Ustawodawca nie nałożył na Zarząd Powiatu żadnych możliwości egzekwowania zapisów podjętej uchwały. Wedle obowiązujących przepisów prawa, Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, ma możliwość podjęcia działań w kierunku przymuszenia podmiotów prowadzących apteki do stosowania się do zapisów uchwały i pełnienia wskazanych w niej dyżurów. Wszelkie uwagi, skargi oraz inne spostrzeżenia dotyczące nienależytego wykonywania zapisów uchwały, wskazującej apteki do dyżurowania, należy kierować do Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego na adres
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , lub Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Gdańsku ul. Na stoku 50, 80-874 Gdańsk.