Przemysław Koperski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, spotkał się z samorządowcami z powiatów kwidzyńskiego, sztumskiego i malborskiego.
Spotkanie dotyczyło między innymi planowanej budowy obwodnicy Kwidzyna oraz sytuacji związanej z infrastrukturą zarządzaną przez spółkę Wody Polskie. Omówiono również przebudowę drogi krajowej nr 55, ujętej w koncepcji Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego, który prowadzi przez Grudziądz, Kwidzyn, Sztum i Malbork do Mierzei Wiślanej.
Do Kwidzyna przyjechali Anna Olkowska-Jacyno, wicewojewoda pomorska, Karol Markowski, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Andrzej Ryński, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz senator Leszek Czarnobaj. W spotkaniu uczestniczyli również Jerzy Śnieg, przewodniczący rady powiatu kwidzyńskiego, Tomasz Frejnagiel, starosta kwidzyński, wicestarosta Andrzej Zwolak, Katarzyna Ochlik-Rafka z zarządu powiatu oraz wójtowie i burmistrzowie z powiatów kwidzyńskiego, sztumskiego i malborskiego. Obecni byli także przedstawiciele spółek wodnych, wodociągów oraz Nadleśnictwa Kwidzyn.
Jerzy Śnieg podkreślił, że infrastruktura zarządzana przez Wody Polskie jest bardzo ważnym tematem, zwłaszcza w kontekście nadchodzącej wiosny i wzmożonych opadów deszczu, które mogą prowadzić do podtopień. Wiceminister Koperski zapewnił, że zarządzanie Żuławami traktowane jest priorytetowo. Obecnie trwają prace nad zmianą prawa wodnego i zarządzania Żuławami, a celem jest podporządkowanie ich jednemu zarządowi. Wiceminister wyraził nadzieję, że prace koncepcyjne zakończą się w tym roku, a zmiany zostaną wdrożone w 2026 roku. Dodał, że w ramach programu FEnIKS – Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko – przyznano 414 mln zł na Żuławy, część z tych środków ma zostać przeznaczona na inwestycje w powiecie kwidzyńskim.
Radny Tomasz Świerczek, przewodniczący komisji ds. wsi i infrastruktury, zwrócił uwagę na brak działań, które zapobiegłyby zalewaniu upraw w Dolinie Kwidzyńskiej. Podkreślił, że od lat nie wykonywano prac konserwacyjnych na kanałach, które przecinają tereny nizinnych gmin, co skutkuje zalaniami, jak miało to miejsce w ubiegłym roku w gminie Sadlinki. Andrzej Ryński, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, zgodził się, że środki przeznaczane na utrzymanie urządzeń wodnych są za małe i powinny zostać zwiększone.
Senator Leszek Czarnobaj zauważył, że konieczny jest program zapobiegający podtopieniom w Dolinie Kwidzyńskiej, a parlamentarzyści z Pomorza podjęli decyzję o wystąpieniu o 155 mln zł z budżetu na Żuławy przez najbliższe 10 lat. Senator liczy na to, że zadania związane z tymi środkami będą uwzględnione w przyszłorocznych założeniach budżetowych.
Podczas spotkania poruszono także temat rzeki Liwy, która jest głównym odbiornikiem wód z Doliny Kwidzyńskiej i całego powiatu, dlatego jej konserwacja i utrzymanie są kluczowe. Andrzej Wróblewicz, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym w Kwidzynie, wskazał na problem jazu w Gontach oraz piętrzenia wody w jeziorze Dzierzgoń, będących w gestii Wód Polskich. Chociaż Wody Polskie wystąpiły o pozwolenie wodno-prawne, starostwo nie otrzymało informacji o stanie postępowania administracyjnego w Ministerstwie Infrastruktury.
Wiceminister Koperski zaznaczył, że sam był samorządowcem, więc rozumie problemy lokalnych władz. Podkreślił, że decentralizacja jest konieczna, choć nie wszystkie zmiany są możliwe do odwrócenia.
Obwodnica Kwidzyna
Karol Markowski, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA, zapowiedział kontynuację Programu Budowy 100 Obwodnic. Program ten będzie poddany ewaluacji, a kolejność realizacji zadań może zostać zmieniona w zależności od natężenia ruchu i ich znaczenia. Markowski zapewnił, że obwodnice Kwidzyna i Malborka nie są kwestionowane, a więcej informacji o obwodnicy Kwidzyna będzie dostępnych pod koniec roku, po zakończeniu ewaluacji.
Samorządowcy poruszyli także kwestię przebudowy drogi krajowej nr 55, która jest częścią Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego. Dyrektor GDDKiA zauważył, że choć droga 55 nie jest kluczowa w układzie dróg krajowych, to jej znaczenie dla obronności może przyspieszyć inwestycje.
Stowarzyszenie Samorządów na Rzecz Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego powstało w 2022 r. z inicjatywy Jerzego Szałacha, burmistrza Nowego Stawu. W jego skład wchodzą samorządy z województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Samorządowcy liczą, że przebudowa drogi wpłynie na rozwój gmin oraz poprawi ich atrakcyjność.
Tomasz Frejnagiel, starosta kwidzyński, podziękował wiceministrowi Koperskiemu oraz wszystkim uczestnikom spotkania za owocną dyskusję.