Każde dziecko uczęszczające do przedszkola realizuje indywidualny program dostosowany do jego psychofizycznych możliwości. Program ten uwzględniatreści zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Dzieciuczestniczą wgrupowych zajęciach wychowawczo-dydaktycznych, indywidualnych zajęciachfizjoterapeutycznych, terapeutycznych, logo terapii.
Podczas zajęć wychowawczo- dydaktycznych dzieci biorą udział w zajęciach z zakresu:
- Kształtowania umiejętności społecznych, współżycia w środowisku społecznym, rozwijanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł
- Kształtowania czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych, wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
- Wychowanie zdrowotnego i kształtowanie sprawności fizycznej
- Wychowania dla poszanowania roślin i zwierząt
- Rozwijania umiejętności plastycznych itechnicznych( konstrukcyjnych)
- Usprawniania motoryki małej i sprawności manualnej
- Rozwijania aktywności muzyczno-ruchowej i wrażliwości słuchowej, rozwijanie orientacji w przestrzeni i schemacie ciała
Celemzajęć terapeutycznych jest wszechstronna stymulacja rozwoju dzieci.:
- Dzieci uczą się czynności samoobsługowych niezbędnych do samodzielnego Realizowane są ćwiczenia dostosowane do indywidualnego poziomu funkcjonowania każdego dziecka funkcjonowania np.:sygnalizowania potrzeb fizjologicznych, ubierania i rozbierania się, samodzielnego spożywanie posiłków, umiejętności posługiwania się sztućcami.
- Naśladowania motoryki dużej, małej, naśladowania ruchów z użyciem przedmiotów, naśladowania mimiki
- Naśladowania zabawy,
- Dopasowania
- Manipulowania przedmiotami, układania układanek, puzzli
- Rysowania, malowania, wyklejania
- Rozwijana jest mowa bierna, czynna, incydentalna(podczas nauki mowy wprowadzany jest Program Rozwoju Komunikacji Makaton)
- Rozwijana jest orientacja w schemacie ciała i przestrzeni
- Rozwijania myślenia przyczynowo-skutkowego, logicznego
- Stymulowana jest percepcjawzrokowa, słuchowa, wzrokowo-słuchowo-ruchowa, smakowa i dotykowa
- Rozwijana jest wiedza ogólna o otaczającej rzeczywistości
- Terapia jest prowadzona w atrakcyjny dla dzieci sposób, motywuje się dzieci do pracy poprzez stosowanie atrakcyjnych wzmocnień.
Podczas logo terapiipracuje się z dzieckiem całościowo co oznacza żerealizowanesą wszystkie ćwiczeniawszechstronnie stymulujące rozwój dziecka, prowadzony jest również masaż logopedyczny.
Podczas fizjoterapii realizowane są ćwiczenia:
- Normalizujące napięcie mięśniowe, zwiększające zakres ruchów w stawach (masaż obręczy barkowej i biodrowej, ćwiczenia czynno-bierne kończyn górnych i obręczy barkowych, zabawy w suchym basenie)
- Doskonalenie kontroli tułowia(ćwiczeniarównoważne na piłce, wałku, równoważni)
- Zwiększające zakres ruchu w stawach
- Wzmacniające mięśnie posturalne
- Rozwijającekoordynacjęwzrokowo-ruchową poprzez zwinnościowy tor przeszkód
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie pok. 305