Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Poddziałanie 9.1.1

Każde dziecko uczęszczające do przedszkola realizuje indywidualny program dostosowany do jego psychofizycznych możliwości. Program ten uwzględniatreści zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Dzieciuczestniczą wgrupowych zajęciach wychowawczo-dydaktycznych, indywidualnych zajęciachfizjoterapeutycznych, terapeutycznych, logo terapii.

Podczas zajęć wychowawczo- dydaktycznych dzieci biorą udział w zajęciach z zakresu:

  • Kształtowania umiejętności społecznych, współżycia w środowisku społecznym, rozwijanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł
  • Kształtowania czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych, wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
  • Wychowanie zdrowotnego i kształtowanie sprawności fizycznej  
  • Wychowania dla poszanowania roślin i zwierząt
  • Rozwijania umiejętności plastycznych itechnicznych( konstrukcyjnych)
  • Usprawniania motoryki małej i sprawności manualnej
  • Rozwijania aktywności muzyczno-ruchowej i wrażliwości słuchowej, rozwijanie orientacji w przestrzeni i schemacie ciała


Celemzajęć terapeutycznych jest wszechstronna stymulacja rozwoju dzieci.:

  • Dzieci uczą się czynności samoobsługowych niezbędnych do samodzielnego Realizowane są ćwiczenia dostosowane do indywidualnego poziomu funkcjonowania każdego dziecka funkcjonowania np.:sygnalizowania potrzeb fizjologicznych, ubierania i rozbierania się, samodzielnego spożywanie posiłków, umiejętności posługiwania się sztućcami.
  • Naśladowania motoryki dużej, małej, naśladowania ruchów z użyciem przedmiotów, naśladowania mimiki
  • Naśladowania zabawy,
  • Dopasowania
  • Manipulowania przedmiotami, układania układanek, puzzli
  • Rysowania, malowania, wyklejania
  • Rozwijana jest mowa bierna, czynna, incydentalna(podczas nauki mowy wprowadzany jest Program Rozwoju Komunikacji Makaton)
  • Rozwijana jest orientacja w schemacie ciała i przestrzeni
  • Rozwijania myślenia przyczynowo-skutkowego, logicznego
  • Stymulowana jest percepcjawzrokowa, słuchowa, wzrokowo-słuchowo-ruchowa, smakowa i dotykowa
  • Rozwijana jest wiedza ogólna o otaczającej rzeczywistości
  • Terapia jest prowadzona w atrakcyjny dla dzieci sposób, motywuje się dzieci do pracy poprzez stosowanie atrakcyjnych wzmocnień.


Podczas logo terapiipracuje się z dzieckiem całościowo co oznacza żerealizowanesą wszystkie ćwiczeniawszechstronnie stymulujące rozwój dziecka, prowadzony jest również masaż logopedyczny.

Podczas fizjoterapii realizowane są ćwiczenia:

  • Normalizujące napięcie mięśniowe, zwiększające zakres ruchów w stawach (masaż obręczy barkowej i biodrowej, ćwiczenia czynno-bierne kończyn górnych i obręczy barkowych, zabawy w suchym basenie)
  • Doskonalenie kontroli tułowia(ćwiczeniarównoważne na piłce, wałku, równoważni)
  • Zwiększające zakres ruchu w stawach
  • Wzmacniające mięśnie posturalne
  • Rozwijającekoordynacjęwzrokowo-ruchową poprzez zwinnościowy tor przeszkód


Starostwo Powiatowe w Kwidzynie pok. 305